Appeldag in Gelzelaar

afbeelding van een appel

Ter gelegenheid van de Appeldag op zaterdag 19 oktober 2019 in Gelselaar wordt naast een poëziewedstrijd ook een fotowedstrijd gehouden, met als thema ‘appel’.

De culturele Stichting Bie Winkels in Gelselaar organiseert dit jaar een Appeldag, in nauwe samenwerking met enkele andere enthousiaste personen en instellingen. Een oude appelboom bij boerderij Winkels vormdede inspiratiebron. In samenwerking met Achterhoekse SapPers wordt deze dag een persdag gehouden. Vast staat ook al dat Jaap Nijstad in de kerk van Gelselaar een kunsthistorische lezing houdt over appels, dat er een masterclass schilderen stilleven appels komt en een passende expositie.

Het thema voor de fotowedstrijd bij de Appeldag is dus ‘appel’. Hiermee mag de fotograaf zeer ruim omspringen. Als de foto (in zwart-wit of kleur) maar op een of andere manier hier iets mee te maken heeft, komt deze in aanmerking voor deelname. Het mag bijvoorbeeld een foto zijn van een boomgaard, van appelbloesem, maar ook van appelmoes, of van iemand die een appel schildert.

Iedereen mag deelnemenen deelname is gratis. Wie deel wil nemen aan de fotowedstrijd bij de Appeldag in Gelselaar moet voor 24.00 uur vrijdag 4 oktober 2019 één, twee of drie foto’s langs digitale weg inzenden, gelijktijdig met het volledig ingevulde deelnameformulier hiervoor, in de vorm van een Word-document, dat op verzoek is te verkrijgen via de organisatoren(ww.appeldag.blogspot.com)

Een deskundige jury beoordeelt alle ingezonden foto’s, vooral op basis van creativiteit. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

De jury kiest eerst uit alle ingezonden werk dertien beste foto’s. De namen van deze genomineerden voor drie prijzen worden hierna gepubliceerd en de fotografen worden uitgenodigd voor de prijsuitreiking, die plaats heeft op zaterdagavond 19 oktober tijdens een cultureel festival met als titel ‘Onder de appelboom’, naar een gedicht van Rutger Kopland. Hierna bepaalt de jury wie van de genomineerden in aanmerking komt voor de 1e, de 2e en de 3e prijs. De makers ontvangen een passende prijs

In de vorm van persberichten en via het eigen blog voor de Appeldag (www.appeldag.blogspot.com) wordt gepubliceerd over de fotowedstrijd. Zo mogelijk worden foto’s van de genomineerden opgenomen in een uit te geven bundel van gedichten die werden ingezonden voor een poëziewedstrijd bij deze Appeldag.

Formaat in te zenden foto’s: minimaal 1 en maximaal 5 MB in jpg-formaat.

In te zenden foto’s mogen beperkt worden bewerkt, waarbij kan worden gedacht aan bijsnijden, helderheid, contrast en witbalans aanpassen. Niet toegestaan is foto’s artistiek te bewerken, het clonen van elementen uit andere beelden, het verwijderen van beeldelementen, of toevoegen van passepartouts, een naam of een watermerk.

Voor informatie: www.appeldag.blogspot.com e-mailadres: appeloogsten@gmail.com